26.02.2015

Peter Morgan: AUDIENCE U KRÁLOVNY

Alice Nellis, Iva Janžurová a Peter Morgan se setkají na jevišti Stavovského divadla

Audience u královny je v mnoha směrech neobvyklý text. Vychází z reality britského uspořádání konstituční monarchie a jejího vztahu s vládou vzešlou z demokratických voleb, ale ve výsledku je chytrou, prokomponovanou a vtipnou fikcí o vztahu lidí k moci, střetnutí „královského principu boží vyvolenosti“ s moderní demokracií, shakespearovskou královskou hrou o osamění vyvoleného monarchy tváří v tvář zvolenému, ustaranému, mocnému a reálnou politikou drcenému premiérovi.

Jejím podkladem jsou skutečné audience, které již šedesát let každé úterý odpoledne udílí Alžběta II. svým premiérům. Na nich ji každý premiér seznamuje s politickou situací v zemi. Královna může radit, může navrhovat, může varovat, ale to je všechno, co může... S každým zásadním krokem svého prvního ministra musí souhlasit, i když s ním nesouhlasí. Nemůže jej odvolat, dát zavřít, popravit, jak by se kdysi slušelo. Musí souhlasit.

Tyto audience jsou realitou politiky již od nástupu Alžběty II. na trůn v době vlády Winstona Churchila. Jejich obsah však autor domýšlí na základě skutečných zásadních politických a společenských konfliktů v době působení toho kterého premiéra. Reálný obsah audiencí není tajný, ale není zvykem jej zveřejňovat, a tak se v té podivné pohádkové zemi nikdo nikdy nedověděl, o čem královna s Churchilem, Edenem, Wilsonem, Brownem, Thatcherovou, Majorem, Cameronem a Calaghanem mluvila.

Autor Peter Morgan tohle spojení soudobé reality a autorské fikce mistrně ovládá a je principem jeho tvorby. Píše převážně filmové scénáře. Audience u královny je jeho druhou známou hrou. Tou první byla hra nazvaná Frost/Nixon, v té přivedl na jeviště sérii interview, v nichž v roce 1977 britský žurnalista vyždímal amerického exprezidenta. Později bylo toto drama zfilmováno. Asi nejslavnější a také „oscarový“ byl Morganův scénář k filmu Královna, v němž zachytil dramatické momenty, které poslední skutečně mocnou, ale stejně bezmocnou, královnu na světě postihly po smrti princezny Diany. Televizní film The Deal byl zase o vztahu premiérů Blaira a Browna. Jeho posledním filmovým hitem je Rush (Rivalové), film o rivalitě mezi jezdci Formule 1 Jamesem Huntem a Niki Laudou, známý z poslední doby i z našich kin.

Režisérkou Audience u královny není nikdo menší než Alice Nellis. Diváci ji znají především jako výbornou filmovou režisérku (Výlet, Tajnosti, Revival a jiné filmy). Méně je známo, že má za sebou hodně úspěšných divadelních režií. Například Lochcheadové Perfect Days v Divadle Na zábradlí, vlastní hry Záplavy tamtéž nebo třeba opery Philipa Glasse Les Enfantes terribles (Příšerné děti) v Národním divadle a dalších v Divadlech v Řeznické, Bez zábradlí a jiných. Je také spoluzakladatelkou Meat Factory, centra moderního umění. Je zkrátka jednou z nejvýraznějších uměleckých osobností českého filmového a divadelního života.

No a nakonec prozraďme, že Její Veličenstvo Alžbětu II. v naší inscenaci ztvární Iva Janžurová. Herečka mimořádné citlivosti i mimořádného smyslu pro humor. Právě takové herecké vlastnosti Její Veličenstvo Alžběta II. jako postava Morganovy hry potřebuje. Tedy 19. března 2015 ve Stavovském divadle poprvé.

Autor: Martin Urban, Foto: Hana Smejkalová