16.10.2016

PÝCHA A PŘEDSUDEK - Jak provdat všechny dcery?

Příběh z venkova ironicky líčí rodinné vztahy a stejně úsměvně pojednává i ústřední problém – jak co nejrychleji a nejelegantněji provdat všechny dcery. Bennetovi jich mají hned pět, takže paní Bennetová věnuje společenským vztahům v okolí (z logických důvodů) mimořádnou pozornost. Strnulou venkovskou atmosféru rozvíří pohledný pan Bingley, nápadník k pohledání, jehož jedinou charakterovou vadou je jeho přítel – zachmuřený, záhadný, štiplavý pan Darcy. Jestli se k Bingleymu nejlépe hodí překrásná Jane Bennetová – co se stane s druhou dcerou, s Elizabeth? Je možné zamilovat se proti své vůli? Jiskřivý, zábavný, působivý román dá v jevištní verzi zazářit dámské i pánské části souboru Činohry ND.

Světem panuje skálopevné přesvědčení, že svobodný muž, který má slušné jmění, se neobejde bez ženušky.“ Možná nejslavnější věta anglické literatury uvozuje román, kterému stejně snadno propadne mladá dívčí duše jako emeritní univerzitní profesor. Těžko najít jiné dílo, jež by v sobě tak kongeniálně snoubilo „červenou knihovnu“ s nejvyšší myslitelnou úrovní stylistickou. Vliv austenovských bonmotů bude navždy patrný snad z každé věty Oscara Wildea či G. B. Shawa.

Činohra Národního divadla se v druhé sezoně za sebou vrací k odkazu velkých žen – spisovatelek, které výrazně formovaly své národní literatury. Jak říká Profesor v Lagronové hře Jako břitva (Němcová): „Aspoň se bude vidět, že český jazyk má nejen velké muže, ale i velké ženy… Že nejen angličtina s tou Austenovou…“ Nyní, když jsme splatili jednou provždy „nesplatitelný“ dluh Boženě Němcové, nadešel čas právě na „tu Austenovou“.

Fascinují mě názvy Austenových děl. Pýcha a předsudek. Rozum a cit. Nepozorný knihovník by je snadno mohl přimíchat do sekce „Filozofie“ – mezi svazky Bytí a nicota (Sartre), Umění a čas (Patočka). Vtip románů Jane Austenové je však na hony vzdálen suchopáru filozofických traktátů. Přitom o veličinách, jež si svými názvy předsevzaly ohledat, nevypovídají s o nic menší moudrostí. Nedej na první dojmy. Ale je vůbec možné na první dojmy nedat? (První verzi románu také Austenová pojmenovala First Impresions!) O jejich scénickém a dramatickém potenciálu ostatně svědčí četné filmové adaptace (Pýcha a předsudek naposledy v roce 2005 s hvězdným obsazením Keiry Knightley či Judi Dench).

Ani náš „cast“ nebude o nic méně zářivý: Magdaléna Borová, Lucie Juřičková, David Prachař, Pavel Batěk, Iva Janžurová, Jana Preissová… Tyto a další výborné herce měl před očima režisér Daniel Špinar, když psal svou vlastní dramatizaci (připomeňme, že Špinar patří k dramatizátorům nesmírně zručným – viz jeho vynikající převod Bratrů Karamazových). Vše navíc s laskavým svolením dvorní (nejen) austenovské překladatelky, paní Evy Kondrysové, která krátce po premiéře inscenace oslaví své 90. narozeniny. Kupodivu první uvedení Jane Austenové (1775–1817) v Národním divadle tak můžeme vnímat jako hned několikeré uvedení do „Síně slávy“ – pro famózní autorku i její českou „tlumočnici“.

Autor: Milan Šotek, Foto: Patrik Borecký