19.02.2016

EXPERIMENT MYŠÍ RÁJ - Experimentujeme sami se sebou

Doktor Calhoun byl vědec a celý svůj život (ve druhé půli dvacátého století) zasvětil zkoumání „myšího ráje“. Vyšel z pozorování krys v realitě a v laboratoři jim vytvořil dokonalé podmínky. Svým způsobem tak celoživotně studoval blahobyt – a neblahé důsledky na celou populaci. Fascinující srovnání života drobných hlodavců a člověka je tak svůdné; když se jejich život odehrává ve čtyřech fázích, přičemž ta třetí nese tolik rysů podobných s naším životem v Evropě dnes, proč bychom i my jako bohaté, blahobytné lidstvo neměli stát na prahu úpadku a zániku?

Zajděte do knihkupectví – najdete tam nepřeberně knih o zániku naší civilizace, píše se doslova o „smrti západu“. Opravdu jsme před koncem? Možná se dokážeme těsně nad propastí zamyslet a zachránit se. Zní to moc duchamorně? Školometsky? Apokalypticky? Mohlo by, kdyby se tímto tématem nezabýval režisér Jiří Havelka (nar. 1980), jeden z nejvýraznějších režisérů své generace, tvůrce, kterého provokují témata nedivadelní. Zhmotnil jevištní čas a zákonitosti dramatu – a vzniklo Drama v kostce, jehož druhý díl se v Ypsilonce hraje už od roku 2008. V HaDivadle v Brně zkoumal teorii relativity v inscenaci Indián v ohrožení (na repertoáru také od r. 2008). V pražské Arše se už více než sedmdesátkrát zjevil Pérák, Havelkův specifický hold hrdinům, a v Baráčnické rychtě se pravidelně divadelně-nedivadelní formou oživuje téma vyhnání sudetských Němců v jeho inscenaci Dechovka.

Jiří Havelka je režisér, který zkoumá problémy, jež se nás týkají, divadelními formami. Zároveň ale testuje sám sebe – kam až je možné ve společné hře diváků, herců, textu, scény (a stereotypů, které s sebou divadlo nese) zajít. Jsme rádi, že takový experiment se odehraje i na Nové scéně.

Foto: Tereza Vlčková