28.08.2015

Jak nezešílet z bílých myší aneb Fotili jsme...

Když necelé dva měsíce před koncem sezony padlo rozhodnutí nového šéfa Daniela Špinara nafotit do prázdnin vizuály pro všechny nově připravované inscenace, málokdo by věřil, že se to dá stihnout. Zvlášť při pohledu do nabitých diářů členů uměleckého souboru. Coby autorku fotografií si Činohra ND přizvala mladou úspěšnou fotografku TEREZU VLČKOVOU, známou jak v našich končinách, tak převážně v zahraničí. A ta se rozhodla pro odvážný krok. Namísto ateliéru si pro svou tvorbu vybrala nezvyklé prostředí – několik scenérií nejen na území Prahy, ale i za jejími hranicemi. A každá z nich měla své podmanivé kouzlo.

Focení pod širým nebem však pochopitelně klade velmi vysoké nároky na všechny zúčastněné. Nejen na fotografy, kteří se musí vyrovnat s případnou nepřízní počasí či přemírou turistů na frekventovaných lokacích, ale i na herce, kteří musí ustát zkoumavé pohledy zvídavých kolemjdoucích a udržet navíc požadovaný výraz a emoce, zatímco si například skupinka bílých myšek klestí cestu skrz jejich vlasy.

Náročné je to samozřejmě i pro osoby, jejichž práce na finálním díle je sice zcela neodmyslitelná, leč na první pohled ne tak viditelná – pro produkční. Nafotit dvanáct vizuálů s členy hereckého souboru první scény za necelých šest týdnů, to se člověk musí skutečně otáčet. Navíc pokud například zjistí, že vybraná zahrada mezitím odkvetla či že nádherný barokní portál zakrylo lešení a musí se do dvou dnů najít jiná odpovídající lokace.

Focení v exteriéru však nebylo jediným překvapením, které si paní fotografka připravila. Zcela neočekávaně se totiž na fotografiích začala objevovat nejrůznější živá zvířata. Z plánovaného bílého páva se tak pózující zvířena rozrostla dále například o malé bílé myšky, psy či poštovní holuby. Kdo má zkušenost, jistě potvrdí, že spolupráce s těmito stvořeními není vždy úplně lehká a že i pro tyto účely cvičení jedinci si tu a tam postaví hlavu. Jako třeba zmiňovaní bílí holoubci, které zkrátka tentokrát nic nepřimělo vzlétnout tím správným směrem.Velmi disciplinovaně se naopak projevila početná skupina drezúrou nepolíbených bílých myší, která se za svým focením vydala se štábem dokonce až za hranice hlavního města. Přestože po dobu fotografování dostali hlodavci relativní (pečlivě kontrolovanou) svobodu, nevyužili ji vůbec k pokusu o útěk, ale naopak k zevrubnému zkoumání nové členky hereckého souboru Pavlíny Štorkové. A ačkoliv byla herečka těmito malými tvory doslova obsypána, ustála focení s nepolevujícím humorem a klidem.

Mezi hvězdami ze zvířecí říše pak nejvíce zářily dvě barzojí fenky, Olívie a Shanti, z chovné stanice Leyas Borzois. Tyto psí dámy pod pečlivým dohledem své majitelky Lenky Šímové velmi brzy odhodily ostych a trpělivě a ochotně pózovaly po boku Jany Pidrmanové a Patrika Děrgela coby Manon Lescaut a rytíře des Grieux.

Na závěr lze snad jen dodat, že i přes všechna úskalí, která tento náročný fotografický maratón provázela, se jej k velké radosti a snad i spokojenosti všech zúčastněných podařilo úspěšně a včas dokončit – s humorem, nadšením i potřebnou dávkou toho stresu. A výsledek? Ten už můžete posoudit sami.

Autor: Kristýna Klimešová, Foto: Kristýna Klimešová