22.01.2012

Ochutnávka z besedy k inscenaci KRÁL LEAR

Za velkého zájmu diskutujících, jsme po první lednové repríze uspořádali besedu diváků s tvůrci kontroverzní inscenace. KRÁL LEAR režiséra Jana Nebeského získal druhé místo v anketě Divadelních novin INSCENACE ROKU 2011. V devatenáctém ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle odborného čtrnáctideníku hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla. O čem se na besedě mluvilo?

„Při řešení scény jsme byli do určité míry inspirováni filmem Sherlock Holmes“, říká režisér inscenace Jan Nebeský. „K Shakespearovu textu jsme přistupovali více méně jako k detektivce. Sherlock Holmes nám přišel, že je rozumný přístup a jestli jste ten film viděli, tak tam jsou ty nedostavěné mosty...“ dodává tajemně.

„V rámci druhé půlky inscenace, které říkáme Vernisáž, na jevišti Národního divadla vystavují přední čeští výtvarní umělci. Momentálně například: Michal Pěchouček. V minulých reprízách tam byly vystaveny obrazy Margity Tytlové. V tomto konceptu budeme pokračovat dalšími umělci. V jedné z nejbližších repríz zvažujeme vystoupení performera Tomáše Rummlera,“ slibuje výtvarnice kostýmů Jana Preková.

„Celá ta hra si myslím, že je takové varování, spíš umírněné dle mého soudu, že je nebezpečné porušovat určitý řád ve chvíli, kdy přistoupí určité společenství k nějaké dohodě, k nějakému srozumění. (počátek hry to je sladké ovládání, sladká nakládání s dětmi, kdy děti vědí, že si mají vyčistit zuby, že nemají krást svačiny spolužákům). Představení začíná, že je nějaký řád - a teď je tady ta možnost, že se to už rozjede samo, že děti už si umí čistit zuby, čili že jsme v bezpečí. A jak se ukazuje rodina se začne okamžitě rozpadat ve chvíli, kdy přestane fungovat tento řád, ať se nazývá otcem, matkou. A to je celé tázání té hry, jestli my - lidstvo - jsme schopni bez té autority, bez vědomí nějakého řádu, jestli jsme vůbec schopni fungovat.“ Jan Nebeský, režisér

Foto: Hana Smejkalová